در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب(به صورت کاملا تصادفی و به صورت نمونه) با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود-این مطالب صرفا برای دمو می باشد

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

 در باب احساساتی بودن، برخی اندیشمندان شیعه و سنی مانند آیت الله طباطبایی، مکارم شیرازی و .. باور دارند که زن مرد در میزان عقل و قدرت تعقل متفاوت هستند. در این راستا اینان معتقدند که این پدیده ای تکوینی و از زمان خلقت است.5 در جناح مقابل برخی دیگر این امر را تکوینی ندانسته و حاصل برخورد بد اجتماع با زنان در طول تاریخ می دانند و می اندیشند که چون زنان در روابط اجتماعی از بسیاری از مسئولیت ها، روابط و مسائل دور نگه داشته شده اند به تدریج در بکارگیری این قوا ضعیف تر شده و در نهایت از قدرت تدبیر و استنتاج شایسته محروم مانده اند. بنابراین نقص عقل در زنان پدیده ای اجتماعی و فرهنگی است و نه تکوینی. مردان در بوجود آوردن محیطی نامناسب برای رشد عقلی زنان نقش غیرعادلانه ای ایفا کرده اند. از این رو تغییر شرایط و روابط اجتماعی می تواند این کاستی را جبران کند.[6

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

در باب استناد به روایات در این باهر باید بیان داشت که به اعتقاد خود اندیشمندان اسلامی این روایات از سند معتبری برخوردار نمی باشند. حدیث معروف مندرج در نهج البلاغه نیز ناظر بر شخص خاص یعنی عایشه در ماجرای جنگ جمل می باشد و قابل تعمیم به کل زنان نمی باشد.

 در باب نظر فقه ناظر بر حاکم بودن مرد بر جامعه اسلامی نیز اتفاق نظری میان فقها وجود ندارد و حتی برخی مانند آیت الله صانعی معتقد به جواز تصدی حتی رهبریت توسط زنان می باشند چه برسد به مقام ریاست جمهوری.

دسته بندی : پایان نامه

پاسخ دهید