آفات وقت را که اکثر افراد گرفتار آن هستند بدین شرح می‌داند: نداشتن برنامه و اولویت کاری، بی‌نظمی، عجله، بار بیش از توان، پرحرفی، بی‌تصمیمی و غیره.
ب ) آفاتی که دیگران عامل آن محسوب می‌شوند:

علاوه بر خود فرد، دیگران نیز می‌توانند عامل اتلاف وقت باشند و چون دیگران هم ممکن است به مشکلاتی که فرد دچار است، مبتلا شوند و همین امر باعث می‌شود که اگر فرد اصلاح شود دیگران بتوانند وقت او را تلف کنند برای جلوگیری از اتلاف وقت توسط دیگران باید قاطع و محترمانه برخورد کرد. بخش عمده‌ای از وقت یک مدیر توسط دیگران تلف می‌شود از جمله موارد عمده‌ای که می‌توان نام برد عبارتند از: کار دیگران، جلسات، مراجعان، مکالمات تلفنی …
ج) اتفاقات و اتلاف وقت
از دیگر عواملی که باعث اتلاف وقت فرد می‌شود، اتفاقات است. از آنجا که اتفاقات عمدتاً پیش‌بینی نشده هستند، می‌توانند برنامه روزانه فرد را به هم بزنند. در اتفاقات دو اصل مهم ذخیره وقت، یکی پیشگیری و دیگری اولویت‌بندی در اقدام است. اگرچه بعضی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است و راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. ولی اگر فرد پیشگیری‌های لازم را انجام دهد می‌تواند از بروز بعضی اتفاقات جلوگیری کرده و وقت خود را ذخیره نمایند. (اسلامی، 1373، 34-60)
3- جستجوی راه‌کارهایی برای جلوگیری از اتلاف وقت و به‌کارگیری تدریجی آنها
همیشه گفته‌ایم «وقت کافی نداشتم» درحالی که زمان کاملاً در اختیار شما بوده، اما مهارت‌های لازم برای تنظیم زمانتان را نداشته‌اید. آیا هیچ به خودتان اندیشیده‌اید که میزان ساعات روز کافی نیست؟ نگران نباشید، شما در این عقیده تنها نیستید، اکثر مردم در تنظیم وقت خود دچار مشکل هستند ولی به راستی چرا؟
اگر درصدد کنترل زمان خود هستید باید علت وجودی این تمایلات قوی را بشناسید و راه اصلاح رفتار خویش را فراگیرید، چرا که شما قادر به ریشه‌کن کردن این خصوصیات نخواهید بود، ولی می‌توانید آنها را تحت کنترل درآورید.
(خاکی، 1380)
2-1-3-4- مهمترین عوامل اتلاف وقت
1- مغشوش بودن مسئولیت با اختیار:
– ناتوانی در تعیین دقیق مسئولیت‌های خود
– تداخل کارها
– مسئولیت بدون اختیار
2- مراجعین پیش‌بینی نشده:
– فقدان برنامه برای دسترس نبودن خود
– انتظار افراطی مرئوسین برای ارجاع همه امور به شما
– ناتوانی در خاتمه دادن به ملاقات‌ها
3- تصور نادرست از برنامه‌ریزی:
– عدم اطلاع از اهمیت موضوع
– بی فایده انگاشتن برنامه‌ریزی با این تصور که تنها معدودی از روزها، مهم و حیاتی هستند.
– برنامه را در ذهن داشتن ولی آن را برای نوشتن مهم ندانستن
4- کارکنان ناکافی:
– فقدان آموزش کارکنان موجود
– محدودیت بودجه
5- اطلاعات ناقص:
– فقدان سیستم
– فقدان اختیار
6- فقدان انضباط شخصی:

– فقدان اهداف یا معیارها
– عدم پیگیری
7- ناتمام گذاشتن وظایف:
– فقدان اهداف، اولویت‌ها و ضرب‌الاجل‌ها
– پرداختن به امور فوری
– آشفتگی میز کار
8- بی‌نظمی شخصی:
– بی نظمی از نظر بعضی از افراد نشانه پرکاری، اهمیت داشتن و خطیر بودن مقام شخص است.
– نگرش نسبت به از دست دادن کنترل
9- ضعف در برقراری ارتباط با دیگران
– استفاده از مجرای غلط

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

– تفاوت‌های ارزش افراد
– فقدان ارزیابی واکنش‌ها
10- مصاحبت و خوش و بش کردن با دیگران
– نیاز به ایجاد تنوع در رُل انجام کار یا محیط کار
– تمایل به اطلاع ا زاوضاع
– تصور این که این کار برای حرفه شما مهم است. (خاکی، 1380، ص 120-121)

2-1-3-5- از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می‌شوند
1- کارهای مهم و فوری: این کارها خود به خود انجام می‌گیرند.
2- کارهای مهم و غیرفوری: این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و غیرموفق را از هم جدا می‌کنند و معمولاً افراد ناموفق آن را به تعویق می‌اندازند.
3- کارهای فوری و غیرمهم: این کارها در جهت اهداف سازمان نیستند اما انجام می‌شوند.
4- کارهای کم اهمیت و غیرضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری خود را به این کارها سرگرم می‌کنند.
موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین کارهای مهم و غیرمهم است. پس برای موفقیت:
از کارهای غیرمهم صرف‌نظر کنید.
کارها را اولویت‌بندی کنید.
راهزنان وقت را بشناسید.
راه‌های ایجاد وقت را یاد بگیرید.

2-1-3-6- راه‌های ایجاد وقت
زنده کردن وقت مرده (مثل زمان‌هایی که در انتظار هستیم)
انجام کارها به طور همزمان
تنظیم کردن وقت خواب
نه گفتن به درخواست‌های غیرمهم
عقب انداختن کارهای غیر مهم. (جعفری، 1384)
2-2- بخش دوم: پیشینه تحقیق
مدیریت آموزشی در آموزش و پرورش نوین تا سال‌های اخیر چندان مورد توجه و التفات مسئولین و اندیشمندان قرار نگرفته و شاید به همین دلیل است که تحقیقات بنیادی، عمیق و گسترده در زمینه مسائل مدیریت در سطوح مختلف آموزش و پرورش انجام نشده است و بیشتر تحقیقات به صورت پراکنده در حد پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد.
همچنین مسائل آموزش و پرورش و مدیریت آموزشی در رابطه با مدیریت زمان شامل کم‌توجهی شده و موضوعاتی در رابطه با آموزش و مدیریت آموزشی با متغیر مدیریت زمان کمتر یافت می‌شود. با این حال بررسی‌های گسترده و مراجعه به کتابخانه‌های مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه موضوعاتی مرتبط با موضوع این پژوهش و متغیرهای آن برخوردیم.

2-2-1- الف: تحقیقات داخلی
( پژوهشی توسط رثایی در سال 1374 با عنوان بررسی انطباق عملکرد مدیران دبیرستان‌های شاهد تهران با وظایف مدیران آموزشی از دیدگاه دبیران و کارکنان اداری دبیرستان‌های مزبور انجام شد. هدف کلی این پژوهش آشکار کردن وضع موجود مدیریت و ارائه پیشنهادها و راه‌حل‌های اصولی جهت بهبود وضعیت مدیریت آموزشی به منظور ارتقاء آموزش می‌باشد.
جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دبیران و کارکنان اداری تمام دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه شاهد شهر تهران است که از میان آنها در حدود 30% دبیران و یک نفر از کارکنان اداری هر دبیرستان با بهره گرفتن از روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است.
ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. به طور کلی این پژوهش نشان می‌دهد که مدیران دبیرستان‌های شاهد تهران از ویژگی‌ها و منابع لازم که در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها آمده است برخوردارند.
( پژوهش دیگری توسط آریایی‌فر در سال 1384 با عنوان بررسی عملکرد مدیران دبیرستان‌های متوسطه شهرستان آق‌قلا براساس شرح وظایف آنها از دیدگاه دبیران انجام شد تا معلوم شود که آیا مدیران در جامعه آماری وظایف خود را براساس شرح وظایف‌شان از دیدگاه دبیران انجام می‌دهند یا نه؟
روش نمونه‌گیری در این پژوهش از طریق جدول تاکمن انجام شد و به صورت تصادفی خوشه‌ای نمونه‌گیری شد. در اجرای این تحقیق از روش زمینه‌یابی استفاده شده است که در قالب فرضیه قرار گرفته و به آزمون گذاشته شده است که در راستای این پژوهش اقدام به ساخت پرسشنامه شده است. محقق جهت اطمینان از پایایی و جلوگیری از خطا، ابزار اندازه‌گیری را پس از اعتباریابی به وسیله اساتید محترم راهنما و مشاور به طور میدانی آن را اجرا کرده و پایایی آن را سنجیده است.
نتیجه کلی از این تحقیق با توجه به فرضیه‌هایی که طراحی شده و به وسیله پرسشنامه اطلاعات جمع‌آوری شد و معلوم گردید که اکثریت مدیران در جامعه آماری براساس شرح وظیفه به انجام وظایف خود می‌پردازند. حال این که این امر دلالت به آگاهی مدیران از انجام وظایف مدیریتی آنها براساس شرح وظایف مدونشان دارد.
( پژوهش دیگری توسط احسانی در سال 1380 با عنوان بررسی عملکرد مدیران دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه شهرستان سمنان براساس شرح وظایف سازمانی از دیدگاه دبیران انجام شده است. هدف کلی از این تحقیق عبارت است از مشخ کردن میزان رعایت شرح وظایف سازمانی مدیران. روش تحقیق مورد استفاده زمینه‌یابی و توصیفی است.
جامعه آماری کلیه دبیران آموزش متوسطه شهرستان سمنان که شامل 374 نفر می‌باشند که تعداد 146 نفر از دبیران با بهره گرفتن از نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.
ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای مرکب از 26 سوال که براساس شرح وظایف سازمانی مدیران تهیه شده است.
به طور کلی نتایج حاصل از فرضیه‌های مختلف این پژوهش که می‌توان گفت به وسیله 7 فرضیه برآورد شده است می‌توان نتیجه گرفت که مدیران شهرستان سمنان تمامی امور دبیرستان‌های خود را براساس شرح وظایف انجام می‌دهند.
( پژوهش دیگری توسط تربتی‌نژاد در سال 1380 تحت عنوان ارزیابی عملکرد مدیران آموزشی در ارتباط با وظایف آموزشی آنان در مقاطع متوسطه شهرستان گرگان انجام شده است.
هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیران آموزشی در ارتباط با وظایف آموزشی آنان است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مندیران و دبیران مقطع متوسطه شهرستان گرگان است. برای انتخاب نمونه جهت کمی تعداد مدیران تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه تعیین گردیده است و حجم نمونه به روش تصادفی خوشه‌ای انجام گرفته است.
نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این است که کلیه مدیران طبق شرح وظایف مقرر شده به وظایف خود عمل می‌کنند.
( پژوهش دیگری توسط رضوانی در سال 1377 تحت عنوان بررسی انطباق عملکرد مدیران با وظایف مدیران آموزشی از دیدگاه مربیان مراکز آموزش کشاورزی انجام گرفت.
جامعه آماری این پژوهش کلیه مربیان مراکز آموزش کشاورزی می‌باشد و نمونه آماری همان جامعه آماری می‌باشد.
ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه بسته پاسخ با 5 گزینه است که دارای 32 سوال می‌باشد. سوالات مرتبط با فرضیه‌ها طرح گردیده است و همچنین تحقیق از نوع میدانی می‌باشد.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد که:
در مورد فرضیه اول تحقیق (برنامه‌ریزی) مربیان معتقدند که مدیران موفق و عملکرد خوبی دارند.
در مورد فرضیه دوم تحقیق (سازماندهی) اکثریت معتقدند که مدیران موفق بوده و عملکرد خوبی دارند
در مورد فرضیه سوم (هماهنگی) اکثریت معتقدند که مدیران موفق نبوده و عملکرد مطلوب ندارند.
در مورد فرضیه چهارم (تحکیم روابط انسانی) اکثریت مربیان معتقدند که مدیران در این زمیه ناموفق هستند و عملکرد مطلوب ندارند.
در مورد فرضیه پنجم (ارزشیابی) اکثریت معتقدند که مدیرانشان عملکرد مطلوب ندارند.
( پژوهش دیگری توسط ملکی در سال 1383 تحت عنوان بررسی رابطه عملکرد مدیران با توجه به وظایف 5 گانه (برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، تحکیم روابط انسانی، نظارت و ارزشیابی) با ثبات شغلی آنان از دیدگاه دبیران دبیرستان‌های دخترانه مناطق 19 و 16 انجام شد.
این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی مورد استفاده قرار گرفته است.
جامعه آماری کلیه دبیران دبیرستان‌های مناطق 16 و 19 آموزش و پرورش بوده است و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام شده است.
ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده است که اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است.
نتیجه کلی این پژوهش نشان می‌دهد که:
بین عملکرد مدیران در ابعاد 5 گانه وظایف با ثبات شغلی آنها همبستگی مثبت و معنادار مشاهده می‌شود.
بین نظرات دبیران زن منطقه 16 با دبیران منطقه 19 در زمینه ارتباط 5 گانه با ثبات شغلی مدیران تفاوت معنادار مشاهده نگردید.
( پژوهش دیگری تحت عنوان بررسی عملکرد مدیران هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای پسرانه شهر تهران از دیدگاه هنرآموزان در سال 1384 توسط جمالی انجام شد.
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هنرآموزان هنرستان‌های پسرانه تهران می‌باشد که تعداد 227 نفر نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.
نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است که از روش زمینه‌یابی سود جسته است. جمع‌آوری اطلاعات با بهره گرفتن از پرسشنامه‌ای 20 سوالی در ارتباط با فرضیه‌ها توسط هنرآموزان انجام شد.
نتیجه کلی این پژوهش حاکی از آن است که عملکرد مدیران با وظایف آموزشی آنان مطابقت دارد.
( پژوهش دیگری توسط اصغریان در سال 1372 تحت عنوان بررسی انطباق عملکرد مدیران مدارس با وظایف مدیران آموزشی انجام شد.
جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و معلمان مدارس شهرستان دماوند بود که نمونه از روش تصادفی ساتده تعیین گردید.
ابزار جمع‌آوری اطلاعات 2 پرسشنامه برای معلمان و مدیران که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند توزیع گردید.
نتایج حاصل از این تحقیق عبارتند از:
اکثر مدیران مدارس به علت عدم تخصص و فقدان دوره‌های مدیریت از وظایف مدیران آموزشی بی‌اطلاعتند.
اکثر مدیران مدارس غالباً در عمل به وظایف خود توجهی ندارند.و
به نسبت افزایش مدارج تحصیلی عملکرد مدیران تغییر می‌کند.
بین عملکرد مدیران زن و مرد تفاوت معنادار وجود ندارد.
( پژوهش دیگری توسط امیدی در سال 1384 تحت عنوان بررسی نقش مدیریت زمان در بهره‌وری مدیران سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال بختیاری انجام شد.
هدف اصلی این پژوهش این است که آیا اعمال مهارت‌های سازمانی مدیریت زمان تاثیری در ارتقاء یا کاهش سطح بهره‌وری شغلی مدیران سشازمان آموزش و پرورش دارد یا نه؟
جامعه آماری این پژوهش شامل 100 مدیر ستادی آموزش و پرورش استان است که به دلیل محدود بودن تعداد نمونه آماری با جامعه آماری برابر شده است. پژوهش به روش توصیفی پیمایشی بوده، ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌ای است دو قسمتی که بخش اول آن مقیاسی است برای سنجش بهره‌وری شغلی مدیران تهیه گردیده به طور کل نتایج نشان می‌دهد که:
بین مهارت سازمانی و مدیریت زمان و بهره‌وری شغلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
بین رشته تحصیلی مدیران و مهارت سازمانی و مدیریت زمان آنان تفاوت معنادار وجود دارد.
بین تجربه شغلی مدیران و مهارت سازمانی و مدیریت زمان آنان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
بین میزان ساعت آموزش ضمن خدمت مدیران و مهارت مدیریت زمان آنان رابطه معنادار وجود دارد.
( پژوهش دیگری توسط کوچکسرایی در سال 1380 تحت عنوان تاثیر کاربست مدیریت زمان مدیران بر انگیزش معلمان در دوره ابتدایی استان مازندران انجام شد.
هدف اصلی این پژوهش پاسخ مناسب به این پرسش است که آیا بین مدیریت زمان و انگیزش معلمان رابطه معنادار وجود دارد یا نه!
در این پژوهش از روش همبستگی استفاده شده و نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده انجام شده، ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای دارای 75 سوال برای بررسی مدیرت زمان و یک پرسشنامه 60 سوالی بررسی انگیزش استفاده شد است.
نتیجه کلی در این پژوهش مدیریت زمان و انگیزش معلمان از بعد فیزیولوژیکی و بعد ایمنی رابطه معکوس وجود دارد و از بعد اجتماعی رابطه‌ای وجود ندارد. بین انگیزش از ابعاد مختلف معلمان زن و مرد تفاوت معنی‌داری وجود ندارد و بین مدیران مرد و مدیران زن در استفاده از مدیریت زمان تفاوت معنی‌دار وجود ندارد.

2-2-2- ب : تحقیقات خارجی
( مایرز و مورفی در سال 1991 در مطالعه‌ای اثر نظارت را به عنوان مکانیسم کنترل اداری توسط رؤسای مناطق آموزش برای هدایت و راهنمایی مدیران مدارس بررسی کرده‌اند. این مطالعه در 12 دبیرستان انجام شد، نظارت به وسیله دیدارهای رئیس منطقه‌ اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داده شد که مدیران احساس کردند به طور قابل ملاحظه‌ای به آنها استقلال داده شده است.
( پژوهشی که یکی از صاحبنظران آمریکایی در رشته مدیریت به نام «آرتور آمبز» در ایالت فلوریدا با عنوان «راز موفقیت مدیران چیست؟» در مدت 8 سال انجام داده است. برای مدیران موفق سه ویژگی زیر مورد تاکید قرار گرفته است:
الف- مدیران موفق آنهایی هستند که در لحظه تصمیم‌گیری کارکنان برایشان مهم می‌باشند.
ب – مدیران موفق آنهایی هستند که انسان‌ها را توانا، قابل احترام و قابل اعتماد می‌دانند.
ج – مدیران موفق آنهایی هستند که دیدگاه وسیعی دارند. (نواب‌پور، 75)
( باریک و موونت در سال 1994 تحقیقی را در رابطه با 5 بعد شخصیت و عملکرد شغلی مدیران مورد بررسی قرار دادند. این پژوهشگران

دسته بندی : پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید